luni, 20 septembrie 2021

ȘCOALA ONLINE PENTRU COPIII CU CES

Educația pentru toți a fost definită ca acces la educație și la calitatea acesteia pentru toți copii. Școala online a adus pe toți copiii în fața echipamentelor IT. Tehnologia Informaţională şi de Comunicare este denumirea pentru un ansamblu de instrumente şi resurse tehnologice utilizate pentru a comunica şi pentru a crea, a difuza, a stoca şi a gestiona informaţia destinată procesului educativ. Cerinţe educaţionale speciale (CES) reprezintă necesităţi educaţionale suplimentare, complementare obiectivelor generale ale educaţiei, adaptate particularităţilor individuale şi celor caracteristice unei anumite deficienţe, tulburări sau dificultăţi de învăţare precum şi o asistenţă complexă (medicală, socială, educaţională etc.). Orice copil integrat în învățământul de masă va beneficia după posibilități de acele categorii de servicii solicitate de natura cerințelor educative speciale pe care le prezintă, numite și servicii educaționale de sprijin. Printre acestea amintim: activitățile de învățare individualizate, activități de evaluare și adaptare curriculară, activități de intervenție recuperatorie individualizată, servicii pentru părinți dar și servicii pentru personalul didactic. Principalul obiectiv al școlilor de masă unde învață elevi cu cerințe educaționale speciale este acela de a asigura o bună integrare a acestora în mediul școlar. Un curiculum adaptat este în favoarea tuturor elevilor, mai ales a celor cu cerințe speciale de învățare, deoarece permite fiecărui elev să progreseze în ritmul său propriu și să fie tratat în funcție de capacitățile sale de învățare. Așadar este nevoie de o adaptare a procesului instructiv educativ la posibilitățile intelectuale, la interesele cognitive, precum și la stilul și ritmul de învățare al elevului. Toți elevii care participă la procesul instructiv educativ trebuie să beneficieze de o diferențiere educațională, deoarece au abilități și interese diferite, au experiențe anterioare de învățare diferite, au diferite comportamente afective, timiditate și emotivitate crescută, precum și un potențial individual de învățare, unii învață într-un ritm diferit cu un stil diferit. Avantajele utilizării TIC în școala online: •motivarea elevilor, dezvoltarea interesului pentru studiu; •lecţii diferenţiate, în funcţie de potenţialul fiecărui elev; •învăţarea individualizată; •învăţare activă, eficientă, interactivă; •evaluare cu un grad mai mare de obiectivitate şi adaptată la nivelul de dezvoltare al elevilor; •dezvoltarea abilităţilor de lucru cu calculatorul; Profesorul, prin utilizarea TIC în educația incluzivă, în procesul de predare – învățare cu copiii cu CES, poate să utilizeze softuri educaționale specializate în învățare și terapii specifice, să proiecteze lecţii în care să integreze tehnologia modernă. În procesul educaţiei incluzive TIC poate facilita actul educaţional prin: •adaptabilitate la particularităţile psiho-fizice ale copiilor; •abordarea materialului de studiat într-o manieră interactivă; •stimularea motivaţiei pentru învăţare prin prezenţa componentei ludice; •oferirea sentimentului de confort (ameliorarea imaginii de sine) copiilor cu CES. Există softuri educaţionale cu specific de învăţare și terapii specifice pentru copiii cu CES precum: Viacam sau eViacam, program care înlocuieşte funcţionalitatea locomotorie permiţând utilizatorului să mişte cursorul mouse-ului prin mişcarea capului, Simon listens-un soft pentru persoanele cu handicap fizic, creat pentru a le da posibilitatea de a utiliza chat-ul, pentru a scrie e-mailuri, pentru a naviga pe internet, un program de recunoaştere a vorbirii ce permite înlocuirea mouse-ul şi a tastaturii, Balabolka - soft de convertire a unui text în format audio, Expresiile feţei – aplicaţie Jawa ce permite modificarea expresiilor faciale ale modelelor prezentate cu ajutorul diverselor opţiuni sau, alegând expresii predefinite, care este recomandat în tulburări de comportament şi tulburări afective şi de relaţionare, Lopedix şi Evalogos sunt softuri specializate în logopedie, destinate tuturor copiilor cu dislexie, dislalie şi întârzieri de limbaj, fiind adaptabile atât pentru copiii preşcolari cât şi pentru învăţământul primar şi permiţând dezvoltarea conţinutului prin adăugarea de noi cuvinte, sunete, imagini, filme, Minighidul logopedic „Şi eu vreau să vorbesc corect” elaborat de Gherle Şoimiţa Anca, Sebran's ABC conţine imagini în culori, o muzică plăcută şi jocuri captivante, cu ajutorul cărora copiii pot învăţa să scrie şi să citească. Learn ABC for Kids este o aplicație gratuită, distractivă de activități. Acest lucru ajută copilul să învețe alfabetul într-un mod interactiv. Toate aceste softuri pot fi folosite dar depinde de abilitățile părinților și existența unui echipament IT compatibil și resurse financiare deoarece multe aplicații sunt cu plată. Nu toate familiile copiilor cu dizabilități dispun de toate acestea. Personal, pentru elevul cu dizabilități severe dar și pentru alți elevi de clasa I cu probleme de învățare am folosit materialele create personal sau de către alți colegi și puse la dispoziție gratuit pe platformele https://www.liveworksheets.com, https://wordwall.net, https://learningapps.org. Liveworksheets ne permite să transformăm foile de lucru tradiționale, tipărite (doc, pdf, jpg) în exerciții interactive online cu autocorecție, pe care le numim ”foi de lucru interactive”. Foile de lucru interactive pot include sunete , videoclipuri, exerciții de drag and drop, alăturare cu săgeți, alegere multiplă, exerciții de vorbire pe care elevii trebuie să le facă folosind microfonul, scriere pe tastatură. Elevii folosesc aplicația ușor accesând linkul postat de profesor pe grupul clasei, messenger. Ei se pot autoevalua. Ei preferă tehnologia , pot evalua performanța, pot relua exercițiile. În fond, ”repetiția este mama învățăturii”. Profesorul verifică mult mai ușor, aplicația afișând răspunsurile corecte și pe cele incorecte. Fișa se poate printa astfel că lucrul se poate realiza și în sala de clasă și acasă cu ajutorul părinților. Pentru scrisul de mână am folosit platforma MozaiK care la instrumente conține o tablă interactivă ce transformă scrisul pe tastatură în scris de mână, o tablă cu cifre pe care le poți muta ușor pentru a demonstra efectuarea exercițiilor, așezarea numerelor, relațiile dintre numere. Este o platformă grozavă datorită filmelor 3D, manualelor digitale cu posibilitatea scrierii direct pe ele. Scrisul de mână poate fi demonstrat copiilor și prin folosirea aplicației Droidcam, prin comectarea telefonului mobil la calculator sau folosirea unei tablete grafice. Școala online sincron nu este ”ieftină” nici pentru elev, nici pentru profesor. Și școala online asincron necesită cheltuieli: auxiliare, imprimantă, consumabile. Evoluția unui copil atipic depinde de cunoștințele, răbdarea, empatia cadrului didactic, dar mai ales, în școala online, de sprijinul familiei. Sunt copii cu tulburări senzoriale care nu pot sta în fața unui ecran. Nu toate materiile se pot face fără prezența fizică a profesorului. Copilul cu CES are nevoie să te știe lângă el, să-l ajuți. Nu este ușor să predai scrisul de mână, să înțelegi matematica, cunoașterea mediului și desenul, să cânți doar prin intermediul tehnologiei. Bibliografie: https://sites.google.com/site/ticpentruces/instrumente-tic-pentru-ces Prof. Vizitiu Mariana Școala Gimnazială ”Ion Petrovici” Tecuci, jud.Galați

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu