PROFILUL PROFESORULUI INCLUZIV ÎNTR-UN
MEDIU DESCHIS
Incluziunea
şcolară în rândul elevilor din grupurile şcolare dezavantajate înseamnă că TOŢI COPIII AU ACCES
LA EDUCAŢIE
DE CALITATE ÎNTR-UN MEDIU INCLUZIV.
Pentru ca un elev să poată spune :
”Şcoala
aceasta mi se potriveşte!
Îmi
place să merg la mine la şcoală.
Profesorilor
mei le pasă de mine.
Profesorii
mei ascultă ce am eu de spus.
Profesorilor
mei le pasă dacă vin sau nu la şcoală.
Profesorii
mei mă respectă şi mă apreciază.
Profesorii
mei ştiu care sunt calităţile mele.
Profesorii
mă laudă atunci când muncesc serios.
Sunt
mulţumit că sunt la această şcoală!”
Profesorul
trebuie să gândească:
”Fiecare elev e la
fel de important în şcoala mea.
Şcoala mea e o
şcoală foarte bună.
Profesorii/învăţătorii
din şcoala mea ascultă ideile şi părerile elevilor.
Elevii primesc o
educaţie bună în şcoala mea.
Profesorilor din
şcoala mea le pasă de elevi.
Toți din şcoala mea sunt preocupați dacă elevii
vin la şcoală sau nu.
Şcoala aceasta mi
se potriveşte, îmi găsesc locul în acest colectiv, vin la muncă cu plăcere,
sunt util societății.”
EDUCAŢIA INCLUZIVĂ înseamnă
faptul că toţi copiii au
acces la educaţie de calitate într-un mediu
incluziv.
Profesorul incluziv
Incluziunea este un ideal frumos
și aplicabilă doar dacă există un profesor incluziv care încearcă să transpună
în practică acest ideal.
Portretul cadrului didactic
incluziv.
Profesorul care lucrează cu practici incluzive este un
profesor care a înţeles, acceptă și aplică concret faptul că învaţă permanent.
Asta pentru că fiecare generaţie este diferită şi fiecare elev are specificul
şi particularităţile sale de învăţare.
Are
capacitatea de a înțelege că fiecare copil are particularitățile sale de
învățare.
Învăţarea este un
proces iar obiectivul pentru toţi elevii este dezvoltarea deprinderilor “de a
învăţa cum să înveţe”, şi nu doar de a acumula cunoştinţe, la o disciplină
sau alta. Cunoștințele acumulate mecanic, fără legătură cu practica, fără a
putea fi operaționalizate, se uită rapid și nu pot fi transferate în contexte
noi. Având acest lucru în minte, profesorul trebui să știe că a fi eficient
înseamnă a dezvolta în elev mai curând modalități de operare cu cunoștințele
decât cunoștințe în sine, mai curând dezvoltate de deprinderi și abilități,
decât pură informație.Experiența la catedră mi-a demonstrat că nu toți profesorii pot fi ”profesori incluzivi”. Școala incluzivă nu le face bine, nici în carieră, nici la sănătate. Un profesor care nu se poate adapta la nevoile grupurilor dezavantajate, care nu este fericit la locul de muncă, care nu are satisfacția lucrului bine făcut, nu îşi asumă responsabilitatea pentru a facilita învăţarea tuturor elevilor din clasă.
Fluturi-Curcubeu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu